Ett nytt kapitel i KoVaSat och Finn Spring framgångssaga skrevs nyligen när parterna i mars 2024 tecknade ett avtal enligt vilket KoVaSat ska förse Finn Spring med ett automatiserat höglager med cirka 6 000 pallpositioner. Leveransdatum till kunden är mars 2025 och i paketet ingår KoVaSat Agile cell- och transfervagnar, 2 kranar och transportörer. KoVaSat etablerades 2020 och har levererat automatiserade höglager till Finn Spring för fabrikerna i Härkänevan och Lestijärvi samt till det svenska dotterbolaget.
- Sammantaget har KoVaSat redan en stor erfarenhet av automatiserade lager och har genomfört flera installationer för flera miljoner euro. Eftersom de projekt som har slutförts också har fungerat bra, kan jag med tillförsikt säga att det hela är under kontroll. I detta skede är arbetet redan planerat fram till 2026. Vi kommer att utöka organisationen i takt med att nya order kommer in", säger Hannu Ali-Haapala, VD för Finn Spring, om situationen våren 2024.
Finn Spring gjorde det möjligt för KoVaSat att starta, men Ali-Haapala säger att det inte var självklart att företaget skulle börja sälja sin expertis någon annanstans.
- Under många år funderade jag på om jag skulle gå vidare med detta och kommersialisera det. Men att bygga upp kundrelationer och allt annat arbete som krävs är ett stort projekt, och jag har mycket arbete att göra på Finn Spring-sidan under en lång tid framöver. Å andra sidan hade en ny generation vuxit upp i Finn Spring, och det faktum att vi hade ett stort antal riktigt bra människor som arbetade för det nya företaget var också mycket viktigt", säger Ali-Haapala om uppstartsfasen för KoVaSat.
Tillväxt även från de baltiska och nordiska länderna
KoVaSats produkter och tjänster lämpar sig för ett brett spektrum av branscher, överallt där industrin producerar lite större partier och har behov av pallförvaring och inkommande logistik. En av bolagets styrkor och konkurrensfördelar är det heltäckande leveranspaketet. Kunden får så att säga hela paketet, inklusive designtjänst, tillverkning, montering och automatiserad lagerlogik, från en enda källa. Service- och underhållstjänsten har en egen programvara och till exempel robotvagnarna byggs i Härkäneva.
- Många kunder har sagt att de har varit tvungna att köpa från tre eller fyra ställen. När det gäller KoVaSat behöver kunden bara göra grundarbetet och skaffa de nödvändiga tillstånden, vi sköter resten. Tack vare våra storskaliga leveranser är det lättare för oss att se till att kunden får ett fullt fungerande paket", säger Hannu Ali-Haapala.
KoVaSats omsättning ligger nu i storleksordningen 1-2 miljoner euro. Enligt Ali-Haapala är målet att öka omsättningen till 5-8 miljoner euro. I praktiken innebär det att man vänder sig till internationella marknader, i detta skede de nordiska och baltiska länderna.
Tillväxten ska stödjas av en kontinuerlig produktutveckling.
- Naturligtvis kan produktutvecklingen ibland vara en utmaning ur resurssynpunkt, eftersom vi har leveransprojekt samtidigt. Vi har till exempel ansökt om patent för våra smalspårskranar och ett tillhörande paket. Vi förväntar oss ett beslut senare i år.
Ett exempel på resultatet av vår produktutveckling är den RFID-tagg som tagits fram för de system som KoVaSat levererar och som ersätter den traditionella streckkoden och som redan har implementerats på de första anläggningarna. RFID kan användas för att identifiera pallar på ett tillförlitligt sätt och till exempel säkerställa att en förare inte hämtar en pall på fel ställe eller att den inte hamnar i fel bil. Företagets plattformsvagn har å sin sida ett EU-omfattande konstruktionsskydd.
"Kunderna har möjlighet till gaffeltrucksfri produktion"
KoVaSats omfattande leveranspaket möjliggörs av företagets starka kompetens inom olika områden av internlogistik.
- KoVaSat-teamet är kunnigt, flexibelt och innovativt. De lösningar vi levererar står sig väl i jämförelse när det gäller kubik och energieffektivitet samt säkerhet, noggrannhet och tillförlitlighet", säger Olli Ali-Haapala, som leder företaget.
Han berättar att ett av KoVaSats mål är att göra det möjligt för kunderna att producera utan gaffeltruckar. Det innebär att pallarna förflyttas så automatiskt som möjligt från produktion till lager och från lager till terminal. Samtidigt frigörs personal till mer produktiva uppgifter i en situation där arbetskraftsbrist råder i många branscher.
- Vi kan implementera höglager på ett mycket kostnadseffektivt sätt, samtidigt som vi optimerar energiförbrukningen under lagerdriften. Exempelvis är den årliga elförbrukningen för ett automatiserat lager med 7 000 fack lägre än för ett småhus", säger Olli Ali-Haapala, som också lyfter fram den kubiska effektiviteten i KoVaSats automatiserade höglager i förhållande till den yta som krävs.
- Om man tänker på att vi kan få plats med 7 000 pallar i ett lager med en yta på 1 450 kvadratmeter och en höjd på mindre än 20 meter, så är det ganska imponerande.
Han ser bolagets tillväxtutsikter som lovande.
- Lagerautomation kan förbättra effektiviteten avsevärt. Det finns en stor potential på marknaden, eftersom det kanske är förvånande att en stor del av industrin fortfarande gör dessa saker manuellt.
Eemil Ali-Haapala (t.v.), Hannu Ali-Haapala, Mika Krieger och Olli Ali-Haapala på mässan i Stuttgart.
KoVaSats lösningar väckte också intresse på mässan LogiMat 2024 i Stuttgart.