KoVaSatin ja Finn Springin menestystarinassa kirjoitettiin äskettäin uusi luku, kun osapuolet solmivat maaliskuussa 2024 sopimuksen, jonka mukaan KoVaSat toimittaa Finn Springille noin 6 000 lavapaikan automaattisen korkeavaraston. Luovutusaika asiakkaalle on maaliskuussa 2025, ja kokonaisuuteen sisältyy KoVaSat Agile sola- ja siirtovaunuja, 2 nostinta ja kuljettimet. Vuonna 2020 perustettu KoVaSat on toimittanut Finn Springille automaattiset korkeavarastot Härkänevan- ja Lestijärven-tehtaille sekä Ruotsin tytäryhtiölleen.
- Kaiken kaikkiaan KoVaSatille on jo kertynyt kiitettävästi kokemusta automaattivarastoista, sillä yhteensä yhtiö on toteuttanut useita miljoonaluokan asennuksia. Koska toteutuneet kohteet ovat myös toimineet hyvin, uskallan sanoa hyvillä mielin, että kokonaisuus on hallinnassa. Tässä vaiheessa töitä on tiedossa jo vuodelle 2026 asti. Organisaatiota kasvatamme sitä mukaa kun tulee uusia tilauksia, Finn Springin toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala kertoo kevättalven 2024 tilanteesta.
Finn Spring mahdollisti KoVaSatin aloituksen, mutta Ali-Haapalan mukaan ei ollut itsestään selvää, että osaamista ryhdytään myymään myös muualle.
- Monta vuotta mietin, lähdetäänkö tätä viemään eteenpäin ja kaupallistamaan. Asiakassuhteiden luominen ja kaikki muu vaadittava työ on kuitenkin iso projekti, ja itselläni riittää Finn Springin puolella töitä vielä aika pitkään. Toisaalta Finn Springissä oli kasvanut uusi sukupolvi, ja iso merkitys oli myös sillä, että saimme uuden yhtiön toimintaan laajasti todella hyviä tekijöitä, Ali-Haapala kertoo KoVaSatin perustamisvaiheista.
Kasvua myös Baltiasta ja Pohjoismaista
KoVaSatin toimittamat tuotteet ja palvelut soveltuvat laajasti eri toimialoille kaikkialle sinne, missä teollisuus valmistaa hieman isompia sarjoja ja tarvitsee lavavarastointia sekä sisälogistiikkaa. Yhtiön yksi vahvuuksista ja kilpailutekijöistä on kattava toimituskokonaisuus. Asiakas saa niin sanotusti yhdeltä luukulta koko paketin, kuten suunnittelupalvelun, valmistuksen, kokoonpanon sekä automaattivaraston logiikan. Huolto- ja ylläpitopalvelua varten on tehty oma ohjelmisto, ja esimerkiksi robottivaunut rakennetaan Härkänevalla.
- Monet asiakkaat ovat sanoneet, että heidän on pitänyt tehdä hankinnat kolmesta, neljästäkin paikasta. KoVaSatin tapauksessa asiakkaan tarvitsee tehdä itse ainoastaan maapohja ja hankkia tarvittavat luvat, me hoidamme loput. Laajojen toimitusten ansiosta meidän on helpompi varmistaa, että asiakas saa toimivan kokonaisuuden, Hannu Ali-Haapala toteaa.
KoVaSatin liikevaihto liikkuu nyt 1-2 miljoonan euron tietämissä. Ali-Haapalan mukaan tavoitteena on nostaa liikevaihto 5-8 miljoonan euron tasolle. Käytännössä se tarkoittaa katseen suuntaamista myös kansainvälisille markkinoille, tässä vaiheessa Pohjoismaihin ja Baltiaan.
Kasvua tukee jatkuva tuotekehitys.
- Totta kai tuotekehitys voi olla välillä haasteellista resurssien näkökulmasta, koska samaan aikaan meillä on toimitusprojekteja. Olemme muun muassa hakeneet patenttia meidän kapeanostimille ja niihin liittyvälle kokonaisuudelle. Päätöstä odottelemme vielä tämän vuoden aikana.
Yksi esimerkki tuotekehityksen tuloksista on KoVaSatin toimittamiin järjestelmiin suunniteltu RFID-tunniste, joka korvaa perinteisen viivakoodin ja joka on jo otettu käyttöön ensimmäisissä kohteissa. RFID:n avulla lavat voidaan tunnistaa luotettavasti ja vaikkapa varmistaa, ettei kuljettaja ota lavaa väärästä paikasta tai ettei lava ole menossa väärään autoon. Yhtiön solavaunulla puolestaan on EU-alueen kattava mallisuojaus.
”Asiakkaille mahdollisuus trukittomaan tuotantoon”
KoVaSatin laajan toimituskokonaisuuden mahdollistaa yhtiön vahva osaaminen sisälogistiikan eri osa-alueilta.
- KoVaSatin tiimi on asiantunteva, joustava ja innovatiivinen. Meidän toimittamat ratkaisut kestävät vertailun niin kuutio- ja energiatehokkuudessa kuin turvallisuudessa, virheettömyydessä ja luotettavuudessa, sanoo yhtiötä johtava Olli Ali-Haapala.
Hänen mukaansa KoVaSatin yhtenä tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen trukiton tuotanto. Silloin lavat siirtyvät mahdollisimman automaattisesti tuotannosta varastoon ja varastosta terminaaliin. Samalla henkilöstöä vapautuu tuottavampiin tehtäviin tilanteessa, jossa työvoimapula vaivaa monia aloja.
- Pystymme toteuttamaan korkeavarastoja hyvin kustannustehokkaasti ja samalla optimoimaan varastojen käytönaikaista energiankulutusta. Esimerkiksi 7 000 lavan automaattivaraston sähkönkulutus on vuositasolla pienempi kuin omakotitalossa, Olli Ali-Haapala kertoo ja korostaa myös KoVaSatin automaattisten korkeavarastojen kuutiotehokkuutta verrattuna varaston tarvitsemaan pinta-alaan.
- Jos ajatellaan, että saamme mahtumaan 7 000 lavaa pinta-alaltaan 1 450-neliöiseen ja korkeudeltaan alle 20-metriseen varastoon, niin onhan se ihan huikeaa.
Hän näkee yhtiön kasvumahdollisuudet lupaavina.
- Varastoautomaatiolla tehokkuutta pystytään parantamaan merkittävästi. Potentiaalia markkinoilla riittää, sillä ehkä yllättävänkin paljon teollisuudessa tehdään näitä asioita vielä manuaalisesti.
Otsikon kuvateksti: Tyytyväisissä messutunnelmissa Stuttgartissa Eemil Ali-Haapala (vas.), Hannu Ali-Haapala, Mika Krieger ja Olli Ali-Haapala.
KoVaSatin ratkaisut herättivät mielenkiintoa myös LogiMat 2024-messuilla Stuttgartissa.